fredag 23. oktober 2009

Klimamysteriet
-
det nye klimaspillet
23.10.09. Emilie Brænde Søyseth


Klimamysteriet er et nettbasert ARG-spill. Typisk for ARG-spill er at det går ut ifra den virkelige verden og ofte er målsettingen å svekke linjen mellom spillet og virkeligheten. ARG-spillere samarbeider gjerne om å finne veien gjennom spillene på nettsteder eller i ”lag” som er blitt etablert, slik som Klimamysteriet.
(wikipedia)



Spillet går ut på at Axel må redde verden fra klimakatastrofen med spillernes hjelp. Dette blir gjort ved hjelp av ulike minispill og ved å komme med løsninger på de forskjellige problemene og utfordringene som kommer fram gjennom bruken av film. På denne måten drives historien fremover og bygger seg opp mot FNs femtende klimakonferanse, COP15, i København 7. – 18. desember, som har en sentral rolle i spillet på lik linje med klimautfordringene du som spiller møter underveis. Spillet foregår på engelsk, de yngre spillerne vil derfor få en utfordring også her. Spillet appellerer til spillere i aldersgruppen fra 11-12 åringer til 15-16 åringer. Spillet inneholder ulike minispill hvor du kan opparbeide deg poeng og pokaler.

For min del virket klimamysteriet litt kjedelig. Første gangen jeg spilte det skjønte jeg ikke poenget med det og det var vanskelig å finne ut hva det egentlig gikk ut på. Det at spillet foregår på engelsk kan også gjøre at det mister en del av sin målgruppe. Det kan derfor være både en ekstra bonus, som en utfordring, eller det kan være et hinder, i forhold til målgruppa. Selv om spillet har flere minussider syns jeg det er et fint bidrag til den mye diskuterte klimautfordringen. Minispillene og bonusspillene kan gi gode kunnskaper når det gjelder miljøet. Selv om jeg ikke skjønte helheten av spillet er det likevel verdt å prøve det ut. Kanskje du finner ut noe nytt?


Du kan følge Klimamysteriet på Facebook og Twitter:

Facebook: http://www.facebook.com/pages/The-Climate-Mystery/82550839943?ref=ts

Twitter: http://twitter.com/Marlene_TCM

2 kommentarer:

  1. Dine betraktninger bekrefets av de andre i klassen. Hva skal til for at et slikt spill skal fungere optimalt?

    SvarSlett
  2. Takk for kommentarer, jeg har jobbet med å tilrettelegge for bruken av KM i norske klasserom (spillet kommer ferdig fra de danske utviklerne), og ser absolutt dine poenger når det gjelder språkbarrierer. Har også hørt en del lignende kommentarer i forhold til at en del ting ved spillet er vanskelig å skjønne, så det er noe jeg/vi kommer til å se på når vi skal evaluere bruken av KM.

    SvarSlett